5 filmů, které jsou klony jiných filmů
26. 1. 2017 – 11:00 | Magazín | Redakce Osobnosti.cz | Diskuze:
Již 26. ledna do kin přichází snímek Resident Evil: Poslední kapitola, údajné definitivní finále této sáhodlouhé značky. Pokud jste však měli za to, že tento film vyšel nedávno, nikdo vám to nemůže mít za zlé - na 24. listopadu totiž do kin dorazil jeho věčný konkurent Underworld: Krvavé války. Soutěžení těch dvou sérií není ve filmovém světě ojedinělé. Naopak by se dalo říct, že právě díky konkurenci vzniklo mnoho kvalitních bijáků.
Underworld (2003) vs. Resident Evil (2002)
Podobnost obou sérií, jejichž počátek dělí jenom rok, je viditelná již na první pohled - ačkoliv Resident Evil řeší primárně zombíky a Underworld zase války upírů s vlkodlaky, kvůli monstrům věnuje svou pozornost filmům jenom málokdo. V záři reflektorů i kamer jsou totiž zejména ústřední akční představitelky Milla Jovovich, potažmo Kate Beckinsale, jež se oděné do velmi upnutých úborů chovají jako erotizovaný Neo z Matrixu.
Ačkoliv se oproti němu Underworld ani Resident Evil sice nestaly jedním z milníků své generace, oba filmy vyplodily mnohem více pokračování, a ani nyní není skutečně jisté, že Resident Evil: Poslední kapitola bude skutečně opravdu posledním dílem. Jak se však zdá, žánr "krasavice v kůži střílející monstra do hlavy" rozhodně není mrtvý a vydělává dost, i když má na trhu nemlich identickou konkurenci!
Jezebel (1938) vs. Sever proti Jihu (1939)
Mohlo by se zdát, že filmové klony jsou záležitostí posledních několika let, opak je však pravdou. Ostrá soutěživost hollywoodských studií dala v jejich historii vzniku celé řady obskurních situací stejného ranku. Již v roce 1938 si tak například hvězda stříbrného plátna Bette Davis vydupala natočení filmu Jezebel poté, co nevyhrála casting na postavu Scarlett O'Harrové v nesmrtelném Severu proti Jihu.
Ten byl paradoxně dokončen až v roce 1939, podobnost obou filmů je však přesto nápadná. Oba se totiž odehrávají v éře americké občanské války a do značné míry glorifikují jižní, vykresleným naturelem notně horkokrevnou stranu konfliktu. V rámci historie přesto přežil jen Sever proti Jihu - a to částečně paradoxně právě kvůli tomu, že ona Scarlettina horkokrevnost se v poslední minutě filmu dočká nečekaného svlažení.
Top Gun (1986) vs. Železný orel (1986)
Snímek Top Gun od Tonyho Scotta je mezi válečnými filmy posledních dekád stejným milníkem jako Černý jestřáb sestřelen od Ridleyho Scotta či Zachraňte vojína Ryana od Stevena Spielberga - všechny tři ukázaly filmařům nový způsob vykreslení válčiště, a samy se tak staly předlohou nesčetných kopií.
Železný orel je však k Top Gunu přesto o něco blíže, než aby šlo jenom o pouhou inspiraci. Oba snímky jsou v zásadě reklamou na armádu (Top Gun měl přímou podporu, Železný orel se musel kvůli zápletce o krádeži stíhačky spokojit s pomocí izraelského letectva), pro jednou však za jejich podobnost zřejmě skutečně mohla náhoda, nikoliv záměr producentů. Oba tvůrci totiž vehementně tvrdí, že inspiračním zdrojem není jejich sok - a skutečnost, že Železný orel, vzdor menší podpoře, vyšel dříve než Top Gun, jim v tom nahrává.
Kamarád taky rád (2011) vs. Hlavně nezávazně (2011)
Pokud by se ovšem stejně bránili producenti filmů Kamarád taky rád a Hlavně nezávazně, nejspíše by ohluchli smíchem posluchačů. Právě tohle svérázné duo je stále příkladem toho, jak se filmovému klonování stále velmi dobře daří. Hlavní podobností je romantická zápletka o dvojici nezávislých kamarádů opačného pohlaví, kteří spolu začnou spát... jenom aby vše skončilo v předvídatelných romantických intencích.
Avšak nejen story, nýbrž i obsazení je nápadně podobné. První dvojicí je Mila Kunis a Justin Timberlake, druhou pak Natalie Portman a Ashton Kutcher - tedy představitelé tak populární i podobní, že by mohli hrát své dvojníky! Aby toho nebylo málo, Portman a Kunis hrály kolegyně v předešlém filmu Černá labuť a obě studia se rovněž chvíli přela o identický název, jež v originále zněl Friends With Benefits.
Drtivý dopad (1998) vs. Armageddon (1998)
Posledním příkladem z mnoha, že když dva dělají totéž, nemusí to nutně být totéž, je další klasické duo Drtivý dopad stojící proti Armageddonu. Na něm je také nejlépe vidět, jak konkurenční filmy mohou vznikat. Původní scenárista Drtivého dopadu, Bruce Joel Rubin, totiž prý s nápadem obcházel různá studia. U originálních námětů jde o běžnou praktiku. Když Rubin popisoval zápletku v Disney, jejich producenti údajně vše detailně opoznámkovávali...
...a následně se jali vytvořit něco velmi podobného, ale s trochu jinou premisou i hrdiny. Výsledek nakonec neuškodí žádnému studiu - oba konkurenční filmy mají vlastně spojitou marketingovou kampaň a oba přístupy se mohou v důsledku lišit. Drtivý dopad vs. Armageddon, vzdor story motající se kolem dopadu asteroidu velmi odlišné filmy, jsou toho perfektním důkazem. Uvidíme proto, jestli se takto vyrovná poslední díl Underworldu i poslednímu dílu Resident Evil.