zavřít

České filmové nejen trilogie - pokračování

- Magazín autor: Redakce Osobnosti.cz

V minulém týdnu jsme si představili české filmové komedie Zdeňka Trošky, ze kterých se díky úspěchu staly trilogie. Kameňák se dokonce v nedávné době pod taktovkou jiných režisérů dočkal dvou, ne zrovna zdařilých, pokračování. Aby byl náš výčet kompletní, přinášíme vám další velice oblíbené filmové série. Kterou z nich máte nejraději?

Homolkovi

Ecce homo Homolka (1969, režie: Jaroslav Papoušek)
Manželé Ludva a Heduš Homolkovi žijí se svými kluky-dvojčaty a Ludvovými rodiči v pražském bytě. V neděli všichni společně vyrazí na výlet do přírody, aby si užili zdravého vzduchu. Suverénní děda, starostlivá, leč nekompromisní babi, poněkud ušlápnutý Ludva s nespokojenou Heduš a zvídavými dvojčaty si ale moc užít nedokážou. Celý den je snůškou malicherných sporů a hádek, které jako by k jejich životům neodmyslitelně patřily. Ironická komedie má silný satiricko-kritický podtext. Můžeme se Homolkovým smát, ale zároveň nás při tom smíchu trochu mrazí...

Hogo fogo Homolka (1971, režie: Jaroslav Papoušek)
Homolkovi si pořídili auto - teď jsou teprve hogo fogo rodina! Dohadování o tom, kam se pojede na první výlet - děda s Ludvou prosazují fotbal, babi s Heduš dostihy v Chuchli - rozhodne zpráva, že s pradědečkem je zle, že asi umře. A tak se Homolkovi vypraví do jihočeské vesničky rozloučit se s umírajícím pradědečkem. Ten ovšem mezitím odešel na přehlídku norníků, kde si s kamarády vesele připíjí na to, že "život je krásnej". To ovšem Homolkovi netuší a atmosféra v chaloupce houstne. Dochází k dalším sporům a malicherným hádkám, kluci se nudí, a tak vyvádějí - hodí například svoje čepice do vesnické kadibudky a rozzlobená Heduš, babi i prababička je musejí lovit. Pradědeček se stále nevrací, tak se Homolkovi rozloučí s prababičkou a slíbí jí, že se cestou zastaví v lese pradědečka aspoň pozdravit. Zastaví se u rybníka, kde babi vypráví klukům, jak se tu jako mladá topila, což skončí nedobrovolnou koupelí všech...

Homolka a tobolka (1972, režie: Jaroslav Papoušek)
Komedie Homolka a tobolka je závěrem trilogie o slastech a strastech rodiny Homolků. Tentokrát se s pražskou rodinou setkáváme na zimní rekreaci v Krkonoších, kterou si sem přijeli (s předsevzetím, že na sebe budou po celou dobu hodní) za své peníze jaksepatří užít. A jak už titul nasvědčuje, peníze se jim na dovolené stanou hybnou pákou veškerého jejich počínání, o němž tvůrci vyprávějí se satirickým, až sarkastickým akcentem. (barevný).

Polda Major Maisner

Byl jednou jeden polda (1995, režie: Jaroslav Soukup)
Film, v jehož úvodu nastupují do výuky frekventanti střední policejní školy, je bláznivou komedií, která je spíš sledem ztřeštěných epizod a vtípků než uceleným příběhem. Dohromady je spojuje jednoduchá zápletka, kdy velitel policejní školy major Maisner (Ladislav Potměšil) pátrá mezi svými nováčky po údajném špiónovi FBI a dostává se po nepříliš jemném kanadském žertíku do sporu se svým podřízeným, do sporu, který končí nefalšovaným přepadením banky.

Byl jednou jeden polda II - Major Maisner opět zasahuje! (1997, režie: Jaroslav Soukup)
Vše začíná na pražském letišti, kam američtí agenti dopravili v želízcích majora Maisnera vyhoštěného ze Spojených států. Vrací se do svého působiště, Střední policejní školy, a to přesto, že byl za svůj "výkon" degradován na poručíka a jeho funkci velitele školy převzal čerstvě povýšený kapitán Hrubec. Maisner se ve škole shledá s bývalými studenty, kteří tu teď vyučují. Všichni jej vítají s nadšením a všichni od něj dostanou nějaký dárek. Zatímco psycholožka Kudláková, kterou přitahují velitelské typy, ztratila o degradovaného Maisnera zájem a vášnivě teď miluje Hrubce, pozornost na něj zaměří Boženka Vinklářová, která se rozešla s cikánem Štefanem a učí teď na škole daktyloskopii.

Maisner vypráví, jak v Americe skočil z mrakodrapu, aby se ubránil návrhům Simony Ptáčkové. Také vypráví o tom, že dívku vyhodili v USA od policie. Skutečně Simona nyní provází po Praze americké turisty. Je mezi nimi i podezřelá trojice tvořená uhlazeným Profesorem, jeho tlustou pomocnicí Ofélií a mladý gangster. Maisner však není pronásledován jen ženami, ale také podezřelou trojicí vedenou Profesorem. Chtějí po Maisnerovi počítačový čip, který nevědomky propašoval ze Spojených států. Major však dá pašerákům najevo svůj nezájem, protože z nich má menší strach než z žen a jejich milostných intrik. Jak už to ovšem v podobných komediích bývá, vše směřuje v lavině více či méně bláznivých a vtipných epizod k závěru, ve kterém je major Maisner opět povýšen.

Byl jednou jeden polda III - Major Maisner a tančící drak (1999, režie: Jaroslav Soukup)
Major Maisner, svérázný policista a v současné době šéf Interpolu pro "střední Evropu a přilehlé asijské oblasti", nejprve brilantním způsobem dostane v Bangkoku asijské mafiány do blázince a poté se vrací do vlasti, aby se opět ujal svého místa ve Svitavách i v Praze, kde je pobočka Interpolu maskována jako psychiatrická léčebna. Před náměstkem ministra vnitra a kapitánem Hrubcem se však musí nejprve prokázat vytetovaným drakem. Ve skutečnosti totiž nejde o majora Meisnera, ale o jeho dokonalého dvojníka. Pravý major sedí ve vězení v Bangkoku, což zařídil právě náměstek s Hrubcem, kteří se ho chtěli nadobro zbavit. Jenže to neznají nezničitelného českého poldu. Tomu se samozřejmě podaří uprchnout a v přestrojení za asijského zemědělce dorazí do vlasti.

Ani on, ani jeho dvojník, nemají o tom druhém nejmenší ponětí, což vede k celé řadě omylů, záměn a nedorozumění. Náměstek s Hrubcem se sice pokusí dvojníka přinutit, aby skutečného Meisnera zabil, ten to však nedokáže. Místo toho zřídí na policejní stanici tajný nevěstinec, kam se mu podaří naverbovat nejen věčně neukojenou psychiatričku Kudlákovou, ale také starostovu ženu. Bláznivé situace a překvapivá odhalení se kupí takovým tempem, že občas ztrácí přehled i sám Meisner. Přesto však dokáže dotáhnout celou záležitost s dvojníkem do absolutně nečekaného a pochopitelně zdárného konce.

Byl jednou jeden polda III - Jaroslav Sypal, Petra Martincová, Ladislav Potměšil, Miroslav Moravec

Básníci

Jak svět přichází o básníky (1982, režie: Dušan Klein)
Poetickou komedii JAak svět přichází o básníky natočil režisér Dušan Klein podle půvabné knížky Ladislava Pecháčka Amatéři. Hlavními hrdiny jsou dva kamarádi, studenti posledního ročníku gymnázia v malém městě. Štěpán píše básně a jeho přítel Kendy je zhudebňuje.

Ředitelce školy však Štěpánova tvorba přijde nemravná, a tak se na její popud chlapci rozhodnou "udělat něco pořádného". Zhostí se příprav na experimentální divadelní představení, jež by se zapsalo do historie městečka. Volba padne na Tylovu hru Lesní panna aneb Cesta do Ameriky, kterou ale nadšení tvůrci radikálně změní. Právě tak jako vývoj situace okolo příprav divadelní hry je pro film důležitý i citový vztah dospívajícího Štěpána k "Borůvce". Tato dívka je nakonec příčinou toho, že česká a možná i světová literatura příjde o jednoho začínajícího BÁSNÍKA ...

Jak básníci přicházejí o iluze (1984, režie: Dušan Klein)
Ve druhé části básnické tetralogie se opět sejdeme se Štěpánem Šafránkem, tentokrát již jako studentem medicíny a jeho přítelem Kendym, studujícím na FAMU. Seznámíme se s novými Štěpánovými spolužáky, Honzou Antošem z Kolína, Moravákem Venošem a černochem Numirou Cassou Thombem, alias Mirečkem. Štěpán usilovně, leč ne vždy úspěšně, bojuje jak s náročným studiem, tak s odmítavou kráskou Jeskyňkou. Zatímco studijní výsledky se po úmorně dřině dostaví, s láskou je to horší. Štěpán ztrácí iluze, ale už ví, že na každém konci je pěkné to, že něco jiného začíná
Nedílnou součástí filmu jsou animované dotáčky, jejichž autorem je Adolf Born.

Jak básníkům chutná život (1988, režie: Dušan Klein)
Zatímco Kendy se jako pomocný režisér vrací do rodného města natáčet s televizním štábem třináctidílný seriál, Štěpán Šafránek, vybaven po promoci maminčinými radami, nastupuje na své první místo - na internu zdejší nemocnice. Jeho nepřizpůsobivost místním poměrům a smysl pro etiku zvoleného povolání však příliš nevyhovuje ostatním už zaběhnutým kolegům. Zatímco ti se škodolibě baví jeho horlivostí a zodpovědností, Štěpán má stále větší problémy s nadřízenými, až je nakonec přesunut na všemi odmítané místo venkovského obvodního lékaře. V Bezdíkově však potkává novou, snad už trvalou a opětovanou lásku, s níž se posléze rozhodne žít a pracovat v severních Čechách.

Konec básníků v Čechách (1993, režie: Dušan Klein)
Lékař Štěpán je pro svou prostořekost vyhozen z nemocnice a stává se nezaměstnaným. Vrací se do rodného městečka a zatímco se jeho dřívější spolužáci a kamarádi pohybují v nové době jako rybky v čerstvé vodě, Štěpán, věren svým životním zásadám, se s dravým dickensovským kapitalismem nemíní ztotožňovat. Svědomí mu brání ve výnosném, ale zcela nemravném obchodu s lidským zdravím. Konečně však potkává dívku, která se patrně stane smyslem jeho života.

Jak básníci neztrácejí naději (2004, režie: Dušan Klein)
Po smrti maminky se Štěpán musí rozhodnout, jak naloží se svým životem. Pracuje na smlouvu jako lékař u záchranky, jeho vztah s Ute léty zevšedněl, a ke všemu se k němu nastěhuje Kendy, který se právě rozvádí. Zpočátku je recese baví, ale když Štěpán potká v lékárně sympatickou Aničku, znamená to pro něj nový důvod k životu... Štěpán také nastupuje na místo ředitele místní nemocnice a pokouší se o její záchranu, ale rezignuje ve chvíli, kdy narazí na zkorumpovanou síť podvodníků a politiků. Vrací se k práci, která má pro něj smysl - k záchrance. Mezitím dochází k definitivnímu rozchodu s Ute, ale vinou nedorozumění mizí z jeho života i Anička... Štěpán se ji rozhodne za každou cenu najít.

Jak básníci čekají na zázrak (2016, režie: Dušan Klein)
Štěpán, Kendy a Karas zůstali i po dvanácti letech sami sebou. Jsou to nerozluční kamarádi s nevyčerpatelným smyslem pro humor i schopností sebeironie, i když už s lehkým nádechem skepse. V něčem jsou však jiní. Dospívají, ale svým typicky básnickým stylem. Je jim padesát a cítí, že by měli dát svým životům nějaký řád a splnit si svoje touhy a přání. A jak je známo, zázrakům je třeba pomáhat!

Kendy už má plné zuby reklam a jako buldok jde za svým snem o natočení celovečerního filmu. Karas se rozhodl hýčkat své vysněné auto Blue dream již pouze virtuálně. Více ho zajímá pohledná učitelka Drábková. Štěpán dělá zástupce primáře v nemocnici, kde urputně válčí s neústupnou ředitelkou. Tou není nikdo jiný než Vendulka Utěšitelka!

Štěpánovou největší starostí je však jeho třináctiletý syn Junior, kterého po smrti Aničky-Zrzečky vychovává sám. Tedy samozřejmě za vydatné pomoci strejdů Karase a Kendyho.

Na lásku a psaní básniček už Štěpán rozhodně nemá čas ani věk. Nebo ano?

Hlasujte v naší anketě:

České filmové série - Homolkovi, polda a básníci

  1. Která postava ze série o poldovi je nejvtipnější?
  2. Už jste viděli nový díl básníků?
  3. Jaká z těchto filmových sérií vás nejvíce baví?

Staňte se členy fanklubů těchto oblíbených komedií:
Fanklub Ecce homo Homolka
Fanklub Hogo fogo Homolka
Fanklub Homolka a tobolka
Fanklub Byl jednou jeden polda
Fanklub Byl jednou jeden polda II - Major Maisner opět zasahuje!
Fanklub Byl jednou jeden polda III - Major Maisner a tančící drak
Fanklub Jak svět přichází o básníky
Fanklub Jak básníci přicházejí o iluze
Fanklub Jak básníkům chutná život
Fanklub Konec básníků v Čechách
Fanklub Jak básníci neztrácejí naději
Fanklub Jak básníci čekají na zázrak

Tagy: komedie filmové trilogie

Zdroje: Vlastní