zavřít

Vzpomínáme na Jiřinu Jiráskovou, která by dnes oslavila své 86. narozeniny


Zasloužilá umělkyně Jiřina Jirásková byla česká herečka, ředitelka Divadla na Vinohradech a partnerka českého filmového a televizního režiséra Zdeňka Podskalského. Během své kariéry ztvárnila mnoho skvělých rolí, nejen filmových, ale také seriálových. Zemřela 7. ledna 2013 ve věku nedožitých 82 let. Dnes si připomeneme některé z postav, díky kterým se zapsala do srdcí diváků všech věkových kategorií.

zdroj: Bontonfilm

Světáci (1969) - role: Marcela
Skopec, Prouza, Petrtýl jsou tři venkovští fasádníci, kteří pracují v Praze na obnově domů. Láká je pražský noční život, ale jejich první návštěva luxusního podniku Diplomat Grill se příliš nevydaří a nakonec musí utéci. Nevzdávají se však. Dají si ušít kvalitní obleky a najmou si na výuku společenské výchovy bývalého učitele tance Dvorského. Když Dvorský uzná, že jsou již sdostatek vzděláni, vypraví se muži opět do Diplomat Grillu. Tady se seznámí s třemi mladými ženami. Netuší, že jsou to dívky poněkud lehčího ražení, které hledají v Diplomat Grillu bohaté pány, aby je mohly patřičně oškubat. Byt jim za úplatu poskytuje šatnářka z Diplomat Grillu, která se snaží udělat z nich "dámy". V určený čas se šatnářka vrací domů a dívky vždy přinutí zákazníky, aby uprchli po lešení. Fasádníkům se slečny líbí a po veselém večírku odejdou do šatnářčina bytu. Tentokrát však osvědčený trik nevyjde. Když je zábava v plném proudu, vynutí si přístup do bytu předchozí potrefený zákazník i s Veřejnou bezpečností. Fasádníci chtějí skočit na lešení, ale v ten den byla oprava domu dokončena, a tak muži dopadnou na zem. S polámanými údy a dalšími zraněními je sanitka odveze domů k manželkám.

Ďábelské líbánky (1970) - role: Alžběta
Černá komedie s Vlastimilem Brodským v roli geniálního vynálezce vypráví o tom, co se může přihodit, když dvě mladé chytré a hlavně krásné ženy věnují všechnu svou energii na získání jednoho muže. Tato snaha vede ke zločinům všeho druhu a nevyhne se ani vraždě.

Vražednická komedie, natočená na úsvitu normalizace, se vědomě oprostila od jakýchkoli spojnic s dobovou realitou. Režisér Zdeněk Podskalský se cele oddal spřádání výstředních zápletek rozvířených kolem dvou podnikavých žen, usilujících o přízeň téhož muže. Soupeřky totiž chtějí odstranit nejen jedna druhou, ale v případě nezbytí i vyhlédnutého muže. Film dovolil hvězdné galerii našeho herectva dle libosti si zařádit, předvést nejrůznější výrazové škály od jemné komiky po cynické morbidnosti.

Jiřina Jirásková ve filmu Ďábelské líbánky zdroj:Archiv

Sestřičky (1983) - role: babi
O škole života, jeho strastech a krásách vypráví český psychologický snímek. Hlavní postavou je mladá začínající zdravotní sestřička Marie Sahulová, která je po maléru v nemocnici - do internátu si přivedla tajně chlapce, přeložena do venkovského zdravotního střediska, kde společně se starým lékařem a svéráznou zdravotní sestrou musí v drsném prostředí zanedbaných vesnic padesátých let objíždět pětadvacet vesnic a řadu samot. Průvodkyní, která ji osobitým způsobem zasvěcuje do praxe i úskalí soukromého života, se stává zdravotní sestra, moudrá a zkušená žena, které nikdo neřekne jinak než babi. V mozaice každodenních starostí a více či méně vážných lékařských zákroků Marie dozrává a nachází smysl své práce a života.

Jiřina Jirásková ve filmu Sestričky zdroj:Archiv

Dva lidi v Zoo (1989) - role: Josefína
Hlavní postavou je starý zoolog Montelík, přezdívaný Monty. Seznámit se s ním můžete v okamžiku, kdy se od něj odstěhuje jeho žena Josefína, protože už má dost problémů, které jim působí zvířata ze zdejší ZOO, a kdy k nim mají přijet na návštěvu vnuci Martin a Honza, k nerozeznání si podobná dvojčata. K problémům s dvojčaty, která se rozhodnou před dospělými vydávat za jednoho, však přibudou další. S ředitelem ZOO a hlavní zooložkou, kteří podvodně kšeftují se zvířaty, s mladou inženýrkou Emilkou, která se rozhodne zabránit prodeji šimpanzího mláděte, i se zvířaty samotnými.

Jiřina Jirásková ve filmu Dva lidi v ZOO zdroj:Archiv

Zámek v čechách (1993) - role: hraběnka
Paní hraběnka slaví šedesátku v okamžiku, kdy má opustit svůj zámek. Nová dělnická vláda totiž chce šlechtu bez milosti zlikvidovat. Ale protože si Elizabeth Anna Marie, hraběnka z Lansdorfu a ze Scheinbergu a později domácí dělnice Lansdorfová, uvědomuje, že "člověk musí dodržovat své zvyky a sliby, i když jsou směšné a zbytečné", chce uskutečnit pošetilý plán oslavit sedmdesátiny na rodinném sídle navzdory režimu i protivníkům ve městě...

Jiřina Jirásková ve filmu Zámek v Čechách zdroj:Archiv

Fany (1995) - role: MUDr. Jiřina Venclovská
Již potřetí v krátké době se na filmovém plátně objevuje látka známého dramatika a TV scenáristy Jiřího Hubače. Snímek FANY následuje po filmech Jedna kočka za druhou a Učitel tance. I v něm najdeme charakteristické rysy Hubačova rukopisu: propracované charaktery, pochopení pro lidské osudy, melodramatický nádech a hořkosmutný humor.

Titulní hrdinka je slaboduchá padesátiletá žena, která se po letech, strávených v bezpečí u svých starších příbuzných, dostává do péče své starší sestry, energické a nepřístupné primářky. Soužití obou osamělých žen provázejí četné drobné rozmíšky, ale také chvíle vzájemného porozumění a prostého lidského štěstí. Lékařka pod vlivem sestry ztrácí svou ochrannou vrstvu a stává se citlivější k událostem i lidem okolo sebe.

Fany zase žije ve svém vlastním světě, v němž jí ke spokojenosti stačí televizní reklamy, práce v domácnosti a blízkém kostele a velká láska ke zvířatům.

Jiřina Bohdalová a Jiřina Jirásková ve filmu Fany zdroj:Archiv

Povodeň (2005) - role: Gabriela Kvapilová
Byl osudný srpen a ničivá povodeň zpustošila Čechy. Paní Gabriela žila sama v prostorném bytě nedaleko Prahy. Možná chtěla jenom pomoct, možná chtěla i něco víc: tak či onak zatelefonovala do zpravodajství, že nabízí ubytování starší postižené ženě. Druhý den přicestovala paní Jiřina Staňková jenom s taškou osobních věcí, které stačila zachránit z vytopeného karlínského bytu. Jenže i tahle žena možná hledala něco jiného než střechu nad hlavou. Ono vůbec všechno bylo trochu jinak, jak postupně vyšlo najevo. V každém případě však tahle situace nabídla oběma ženám šanci vyřešit své životy, které už se chýlily ke sklonku.

Jiřina Jirásková a Jiřina Bohdalová ve filmu Povodeň zdroj:Archiv

TRILOGIE SLUNCE SENO... role: řídící Václavka Hubičková

Slunce, seno, jahody (1983)
Všechno začíná v okamžiku, kdy do jihočeské vísky Hoštice přichází student vysoké zemědělské školy Šimon Plánička, aby nastoupil v místním JZD na brigádu a současně se pokusil prověřit v praxi svůj experiment na téma "dojivost krav v závislosti na kultuře prostředí." Vedení JZD však nechce o pochybném experimentu ani slyšet. Všechno se však změní v okamžiku, kdy se po vesnici rozkřikne, že je Šimon synem předsedy krajské zemědělské správy, také se totiž jmenuje Plánička. Blažena, dcera paní Škopkové u níž je Šimon ubytován dostane za úkol vypátrat, jak se věci mají. Všechno však komplikuje žárlivost Blaženina kluka Vency. Film musel být před uvedením do distribuce pro kina zkrácen o deset minut.

Slunce, seno a pár facek (1989)
Již po druhé jsme zavítali do jihočeských Hoštic, abychom sledovali osud Konopníků a Škopků. Nahlédneme do vztahu mezi těhotnou Blaženou a Vencou, kolem kterého zhrzená Miluna z hospody rozšíří fámy. Vzniká skandál a hotová bitva mezi jejich rodinami.

Ve stejném duchu probíhá vztah mezi živočichářem Bédou a účetní JZD Evičkou, když se na scéně objeví Ing. Tejfarová, která tvrdí, že s ním čeká dítě. Přesuňme se do idylické vesničky, podívejme se, jak spolu hospodaří farář a jeho Cecilka, poslechněme si neopakovatelný zpěv paní řídící Hubičkové.

Slunce, seno, erotika (1991)
Ve třetím pokračování bláznivých letních komedií se podíváte nejen do známé jihočeské vísky Hoštice, ale s jejími svéráznými obyvateli také do Itálie. Tam se totiž vypravili na pozvání družebního italského zemědělského družstva, jehož zaměstnanci se na oplátku chystají do Hoštic.

Zatímco v první části filmu se můžete bavit neochotou přizpůsobit se místním poměrům či nezdařenému únosu naplánovaném zhrzenou Milenou a Evíkem, ve druhé části se rozjíždí ztřeštěná snaha zvelebit zanedbanou vesnici a "přiblížit" ji světu, čehož se má dosáhnout především zbudovaním nudistické pláže. Jak už to ovšem bývá, objeví se italská delegace v nejméně vhodnou chvíli. Kupodivu se jim zanedbané hospodářství družstva zalíbí natolik, že navrhnou uchovat jej jako skanzen.