Sláva, charisma a humor byly jen jednou stranou mince. Život Miloše Kopeckého byl plný zvratů, vnitřních bojů i osobních tragédií.
Na jevišti zářil v rolích šarmantních svůdců a elegantních padouchů, kterým propůjčil ironii a jízlivost. A přestože byl uznávaným hercem, osobní život Miloše Kopeckého nebyl zrovna růžový, jak jsme zjistili v redakci Osobnosti. Byl poznamenaný válkou, psychickým onemocněním, rozpady vztahů i zklamáními z vlastních dětí. Za zdánlivě veselou tváří se ukrýval citlivý muž, který celý život bojoval s maniodepresivní poruchou.
Už v dětství to neměl lehké
Jeho počátky života nebyly jednoduché. Kvůli svému židovskému původu byl za války držen v pracovním táboře. Maminku, k níž měl velice blízko, doprovodil na vlak do Terezína. Poté už ji nikdy neviděl – zemřela v Osvětimi. Otec se s matkou rozvedl ze strachu o živnost a Kopecký ho proto nikdy úplně nepřijal. Z války si odnesl trauma, které v 50. letech přerostlo v maniodepresivní poruchu.
Až v herectví našel životní útěchu. Debutoval v souboru Větrník, odkud se brzy dostal na přední divadelní scény. Vztah s herečkou Stellou Zázvorkovou vyústil svatbou v roce 1946. Byl to krátký, ale intenzivní svazek. Brzy po narození dcery Jany Kateřiny se rozvedli, přesto spolu zůstávali v kontaktu ohledně práce. Kopecký byl dohromady ženatý hned čtyřikrát, ale nejdéle vydržel s tanečnicí Janou Křečkovou, s níž měl druhou dceru Barboru.
Úspěchy a životní milníky
Miloš Kopecký byl ikonou českého filmu i divadla. Jeho talent vynikl například ve Svatbách pana Voka, snímku Adéla ještě nevečeřela, Limonádovém Joeovi nebo v seriálu Byli jednou dva písaři. Proslavil se hereckým talentem, ale i elegancí, vtipem a noblesou. Zároveň však bojoval s těžkými psychickými propady, které léčil i pobyty v psychiatrických léčebnách. Přesto se stal jednou z nejvýraznějších osobností české kultury 20. století.
Za pozlátkem popularity herec ukrýval i bolest. Největší ranou byla smrt první dcery Jany Kateřiny, která v 15 letech spáchala sebevraždu. Ve snaze na sebe strhnout pozornost rodičů, kteří hodně pracovali, doma otočila plynové kohoutky a tragédii bohužel nikdo nestihl zabránit. „Byla jsem doma, kojila jsem a někdo zvonil… Najednou přiběhla Stella, že našla dceru v kuchyni… Ležela na podlaze a nad ní puštěné čtyři plynové hořáky. Můj muž se ji ještě pokoušel oživit, volal se lékař,“ popsala osudný den pro PrimaŽeny herečka Květa Fialová.
Druhá dcera Barbora byla stínem otce
Dcera Barbora, stejně jako její otec i zesnulá sestra, též trpěla depresemi. „V Bohnicích jsem jako doma, nejspíš je mi to souzené. Chodili jsme tam nejdřív za tátou, pak jsem tam ležela já a dnes tam mám koně. Já to tam miluji, je mi tam dobře. Absolvovala jsem terapie, které mi pomohly, a začala jsem brát léky, s těmi ale spíš přežívám, než žiji,“ přiznala pro deník AhaOnline. S Milošem Kopeckým si nebyli blízcí. Vychovávala ji převážně babička.
Od mládí se snažila tutlat své slavné příjmení. Ve škole zapírala, kdo je její otec, a svěřila se, že všem tvrdila, že její táta je zelinář. V denících, které si Kopecký celý život psal, pak nacházela ošklivé věty: „Barbora mě zase zklamala.“ V osmnácti se vdala a odešla z domu. Manželství však nevydrželo a Barbora bojovala s existenčními i psychickými problémy.
Zdroj: Autorský text, Blesk, PrimaŽeny, ČSFD, AhaOnline, YouTube Pořady ČST a Dechová Hudba