Tereza Dočkalová získala za roli Nory cenu Thálie
4. 4. 2018 – 14:33 | Magazín | Inzerce
Herecká asociace 24. března. 2018 udělovala v Národním divadle v Praze jubilejní pětadvacáté ceny Thálie. Za mimořádný jevištní výkon v oboru činohra sošku získala Tereza Dočkalová, a to za titulní roli v Ibsenově Noře (Domeček pro panenky), kterou v Divadle pod Palmovkou režíroval Jan Nebeský. Letošní Thálie je již Terezina druhá, roku 2012 ji obdržela v kategorii herečka do 33 let.
„Mám z toho radost, protože to dělá radost lidem v mém okolí. Je to takové příjemné zrcadlení. Doufám, že to všichni pod Palmovkou tak berou, že je to ohromným dílem jejich ocenění. Všech. Od techniky, kanceláře, přes maskérnu, až po mé kolegy, které miluju čím dál více. Když už i takový morous, jako je Jiří Panzner, řekne, že je pod Palmovou dobrá atmosféra, tak to asi znamená, že je u nás fakt dobrá atmosféra. Absolutní spokojenost,“ okomentovala svůj úspěch Dočkalová.
Dramaturgyně inscenace Daria Ullrichová k ocenění Terezy Dočkalové připojuje následující: „Terezin výkon je výjimečný nejen proto, že jde o výjimečnou roli, je jenom málo rolí ve světovém dramatu, které dávají tak velkou příležitost, v divadle tomu říkáme, že herečka téměř nesleze z jeviště. Ale to by nestačilo na ocenění. Tato role se nemůže hrát jenom dobře, máte-li být oceněn, musíte hrát skvěle. Tereze se nejen podařilo hrát skvěle, ale tak, že divák má dojem, že ona prostě je Nora, a že je to jedině ona. Předpovídám, že tahle role bude ještě dlouhou dobu patřit jenom jí, z trůnu ideální představitelky ji jen tak lehce někdo nesvrhne. Tereza je mimořádně divadelní bytost, myslí na divadlo 24 hodin denně, je strašlivě pilná a této roli dala naprosto vše, svůj talent, svou píli, svůj šarm. Pro mně bylo zkoušení naprosto nádherné, dívat se na talentované a pracovité lidi je prostě radost. A Terezce bych dala cenu i za tanec. Ve slavné Nořině scéně tančí jako profesionální tanečnice, s úžasným výrazem a na hranici sil. A ten výstup má v každé repríze, kterou jsem zatím viděla, aplaus na jevišti. Já Terezce můžu jenom přát, aby si pro cenu šla i v příštím roce, jsem přesvědčená, že její Isabella v inscenaci Něco za něco na to má a ani v nejsilnější konkurenci se neztratí. A to jsme teprve v první třetině roku, kdoví čeho se ještě můžeme od Terezy dočkat.“
Odborná porota nominaci odůvodnila následovně: Nejslavnější z Ibsenových antihrdinek je v interpretaci Terezy Dočkalové (a režiséra Jana Nebeského) mimořádně plastickou postavou. Na první pohled je to povrchní fiflena, která se stará jen o svůj vzhled a sbírku extravagantních bot – postupně v ní však objevujeme mnohem komplikovanější ženu, dovednou manipulátorku, která se ve snaze vyhovovat manželovi záměrně stylizuje do role prostoduché krasavice. Dohromady se Dočkalové Nora skládá ve velkolepý portrét jednoho velkolepého sobectví – a pro Nebeského vynikající inscenaci, pracující s mnoha rovinami stylizace a ostrými situačními střihy, je doslova pilířem mimořádných kvalit.
Tereza Dočkalová se narodila se v roce 1988 v Novém Jičíně. V roce 2002 začala studovat herectví na ostravské Janáčkově konzervatoři a již během studií hostovala v Těšínském divadle v Českém Těšíně a v ostravském Divadle loutek. Ve čtvrtém ročníku dostala nabídku hostovat v ostravské Komorní scéně Aréna, kde na sebe upozornila v roli Niny Zarečné v Čechovově Rackovi. Po ukončení studií zde nastoupila do angažmá. Z dalších rolí v Komorní scéně Aréna: Emílie (M. Lang: Dávníkové), Ofélie (W. Shakespeare: Hamlet), Aňa (A. P. Čechov: Višňový sad).
V roce 2013 nastoupila do Divadla pod Palmovkou, kde ztvárnila například Nevěstu (F. G. Lorca: Krvavá svatba), Unu a Helenu (J. Littell, D. Majling: Laskavé bohyně), Amandu Weinribovou (W. Allen: Mocná Afrodíté), Annu (J. Hodge: Spolupracovníci). Ve Studiu PALM OFF si zahrála například Džinu (D. Maslowska: Dva ubohý Rumuni, co mluvěj polsky), Evu (T. Baránek, T. Dianiška: Jak sbalit ženu 2.0) či Aničku (T. Dianiška: Mickey Mouse je mrtvý), účinkuje v inscenaci Mlčení bobříků aj.