Režisér Tomáš Vorel slaví 60 narozeniny
zdroj: Falcon

Režisér Tomáš Vorel slaví 60 narozeniny

2. 6. 2017 – 13:30 | Magazín | Redakce Osobnosti.cz | Diskuze:

Tomáš Vorel, režisér, scenárista a občasný herec slaví své 60. narozeniny. Po množství amatérských filmů a studiu režie na FAMU debutoval povídkovým filmem Pražská 5. Jeho druhým snímkem byl netradiční dobový muzikál Kouř (1990). V roce 1995 založil produkční společnost Vorel Film; jejím prvním počinem byl hořký snímek Kamenný most (1996). Na hraný film Cesta z města (2000) navázal nejen snímkem Cesta do lesa, ale též dokumentem Z města cesta (2002), který sleduje životní hledání pěti osob. Stejně jako další Vorlovy filmy i jeho groteska Skřítek (2005) nabízí výraznou výtvarnou stylizaci. V dnešním článku si kromě již zmíněných představíme také nejnovější tvorbu Tomáše Vorla.

Instalatér z Tuchlovic (2016)
Čtyřicetiletý Luboš Cafourek je svérázný instalatér z vesnice Tuchlovice u Prahy. Je zručný a poctivý, se vším si poradí, žádné práce se nikdy nezalekne. Nemá auto, za zákazníky jezdí na kole, nebo autobusem, nebo se nechá vozit. Mobil nepoužívá, telefonáty za něj vyřizuje jeho matka, která mu také vaří, nakupuje, pere, dělá účetnictví a řídí chod celé domácnosti.

Luboš má vždy na všechno nečekanou a vtipnou odpověď, ale praktický a společenský život mu uniká mezi prsty. Za práci si nedokáže říct pořádné peníze, kamarádům opravuje zadarmo a to, co vydělá, hned utratí za jídlo pro toulavé kočky, nebo prosází. Luboš všechno nepříjemné odsouvá na „později“, nebo na „uvidíme“. Všechny jeho pokusy o kontakt se ženami končí fiaskem, mamka se marně snaží, aby syn konečně získal partnerku...

zdroj: Falcon

Vejška (2013)
Petr Kocourek (Tomáš Vorel jr.) se hlásí na katedru grafiky na UMPRUM, kam přijímají jen pár vyvolených. Už jednou ho nevzali a profesor Slanina (Jakub Kohák) je nekompromisní. Na školu se hlásí i krásná Julie (Eva Josefíková), do které se Kocourek bezhlavě zamiluje. Michal Kolman (Jiří Mádl) studuje VŠE, ale místo přednášek a seminářů ho zajímají jen spolužačky a rychlá auta. Zkoušky a zápočty řeší podvodem nebo úplatkem či pomocí svého vlivného otce (Jan Kraus). Kocourkova matka (Zuzana Bydžovská) se dávno vzdala představy, že její syn bude studovat něco pořádného, zatímco paní Kolmanová (Ivana Chýlková) svého synka neustále vydržuje a hýčká. Oba kluky spojuje už od gymplu ilegální malování graffiti. Na pražských střechách, nádražích a v podchodech zažívají divoká dobrodružství. Při jedné noční honičce je Kocourek dopaden… Hudba a rap DJ Mika Trafika a Vladimira 518, strohé herectví, dynamická kamera, tajemná noční zákoutí – to vše dává Praze autentickou podobu.

zdroj: Archiv

Cesta do lesa (2012)
Honza Marák (Tomáš Hanák) dávno rezignoval na kariéru „ajťáka“ a koupil chalupu na konci malé vesnice, kde se zabydlel se svojí ženou Markétou (Bára Schlesinger), dcerou Anynou (Anna Linhartová) a synem Sayenem (Vojta Vovesný). Pracuje v lese jako pomocný dělník, spravuje cesty, oplocenky, těží dřevo, pomáhá lesákům. Markéta se živí masážemi a alternativním léčením pacientů, kteří za ní dojíždí na chalupu. K tomu používá různé psychotropní rostliny a houby, což vede ke konfliktu se starousedlíky a poté s protidrogovou policií. Dcera Anyna navštěvuje přespolní ZŠ, kde však stále propadá, protože se toulá po lesích a místo z učebnic se učí z přírody.

Mezi starousedlíky patří zemědělná rodina Papošova. Ludva Papoš (Bolek Polívka) má svůj statek a polnosti, celý rok se stará o úrodu, chodí střílet divočáky nebo chlastá v hospodě. Jeho žena Vlasta (Eva Holubová) pracuje jako lesní dělnice. S dalšími ženami z vesnice sází stromky, žne buřeň, pálí dřevo, sbírá šišky. Jejich syn Ludva jr. (Tomáš Vorel jr.) na statku s rodiči nebydlí a s otcem sedlačit odmítá. Vystudoval vysokou lesnickou, takže pracuje jako adjunkt v revíru Josefa Cvrka (Jiří Schmitzer) a bydlí na hájence uprostřed lesa, sám se svým psem. Po práci chodí střílet škodnou, když tu se jedné noci potká s divoženkou Anynou, vegetariánkou...

zdroj: Archiv

Ulovit miliardáře (2009)
Po teenagerovském snímku Gymplu přichází Tomáš Vorel s filmem, který se dotýká aktuálních témat – médií, lobbyingu, manipulace s informacemi, korupce a s ní spojených politických tlaků. PR manažer Lehký (Jiří Mádl) dostane vládní zakázku, aby z konkurenčních důvodů odstavil dravého podnikatele Grossmana (Tomáš Matonoha).

Pro tento účel si najme všehoschopného reportéra Skopového (Radomil Uhlíř) a rozjede kampaň se zinscenovanou reportáží, ve které Grossman mlátí romského chlapce. Informace převezmou všechna média a moralisté z nejrůznějších sociálních skupin ochotně nabízejí své výpovědi a odborné komentáře, aby Grossmana veřejně zostudili. Grossman je demonstrativně zatčen a policejní tisková mluvčí Jakubíčková (Ester Janečková) sděluje národu, že byl obviněn z rasismu a že je proti němu zahájeno trestní stíháhí.

Atmosféra zhoustne natolik, že si do Grossmana může každý kopnout. I jeho přítelkyně Kateřina (Kateřina Sedláková), televizní rosnička, cítí, že by její kariéra mohla být ohrožena. Zdálo by se, že musí přijít nezastavitelný pád, když Grossmanovi PR manažeři (Milan Šteindler, Josef Carda) dostanou spásný nápad: Koupit televizní stanici a obrátit veřejné mínění na svou stranu. V dalších rolích se objeví Bolek Polívka jako rabín, David Vávra jako předseda PEEN klubu nebo Miroslav Etzler v roli policejního kapitána. Autorem hudby k filmu je skladatel Wich, se kterým režisér Vorel spolupracoval už na Gymplu.

zdroj: Vorel Film

Gympl (2007)
Pedantický fyzikář (Milan Šteindler), strnulý češtinář (Jiří Schmitzer), jalový tělocvikář (Martin Zbrožek), ekologický učitel výtvarky (Tomáš Matonoha), mondénní ředitelka školy (Eva Holubová) a další kantoři dle svých představ formují nebohé studenty na poněkud zkostnatělém gymnáziu. A tak málokoho studium opravdu baví a zajímá. Petr (Tomáš Vorel jr.) a Michal (Jiří Mádl) do školy raději nechodí a když tam náhodou zavítají, tak celé hodiny prospí, neboť po nocích stříkají graffiti. To je to jediné, co je kromě holek skutečně baví. Nebezpečné výpravy na střechy domů, ilegální pronikání do útrob metra, dramatické lezení na komín… Napětí, riziko dopadení a honičky s policií jsou opravdové, zábavné i kruté. A tak není divu, že se jejich bezradní rodiče (Zuzana Bydžovská, Tomáš Hanák, Jan Kraus, Ivana Chýlková) věčně stresují a občas se v zájmu dostudování svých nezvedených potomků spojí s profesory.

zdroj: Falcon

Skřítek (2005)
Vesnická rodinka, kterou známe z filmu Cesta z města se přestěhovala za lepším do malého města. Otec (Boleslav Polívka) pracuje jako řezník v masokombinátě, matka (Eva Holubová) je zaměstnaná jako pokladní v supermarketu. Jejich dcerka chodí na základní školu a synek zase studuje střední potravinářské učiliště, neboť otec z něho chce mít také řezníka. Otec na výchovu nestačí, zejména když je váben mladou sličnou řeznicí, ke které vzplane chtíčem nezřízeným. Ať se matka snaží sebevíc, manžel o ni zcela ztrácí zájem a nakonec se přestěhuje k řeznici na ubytovnu. A tak matka kuje pomstu ! A aby toho nebylo málo, motá se tu ještě jakýsi skřítek, který vylezl z lesa a veškeré vážné situace obrací v absurditu a humor …

zdroj: Vorel Film

Cesta z města (2000)
Programátor Honza (Tomáš Hanák) tráví většinu svého času v softwarovém domě: mailuje, upgraduje, senduje, attachuje a loaduje. Když bere na výlet do přírody svého předpubertálního syna (Michal Vorel) z rozvedeného manželství, nezapomene samozřejmě přibalit mobil, notebook a digitální kameru. Hektický víkendový výlet se záhy protáhne na několikatýdenní pobyt v malé podhorské vesničce, kde Honza se synem stráví nejhezčí a nejveselejší chvíle svého života.

Postupně se spřátelí s místními figurkami a zejména s půvabnou rebelující Markétou. Honza propadá nejen jejímu kouzlu, ale i vábivé vůni domácích likérů její zemité babičky, drsnému přátelství venkovské rodiny Ludvy a Vlastičky a koloritu svérázného venkovského života. S příchodem zimy je Honza zákony byznysu přinucen vrátit se zpět do civilizace. Očištěn a obohacen o zážitky, které mu město nemůže nikdy poskytnout...

zdroj: Vorel Film

Kamenný most  (1996)
Hořká komedie a v pořadí třetí celovečerní film režiséra Tomáše Vorla , odehrávající se v samém srdci Prahy - na Karlově mostě, tak jak jej známe z dnešních dnů. Je to příběh plný romantiky, vášní, černého humoru a temné pražské mystiky. Hlavní hrdina Tomáš, absolvent FAMU a někdejší slibný mladý režisér, řeší klasickou třicátnickou krizi. Potlouká se bez cíle po Malé Straně, propadá čím dál tím větší beznaději. Všude kolem něj kraluje důmyslný i prvoplánovaný duch komerce, na níž se on sám nechce podílet. Kromě tvůrčího prázdna a snad i v závislosti na něm se kolem Tomáše trhají i osobní vztahy.

Pro manželku Martinu je už Tomášův bezbřehý způsob života neúnosný. Pro ní i jejího syna Péťu svitne naděje v osobě bohatého a úspěšného producenta Roberta, který se svižně pohybuje přebujelým světem reklamních šotů. Tak se Tomáš stává jedním z vrcholů manželského trojúhelníku. Robert Tomáše donutí, aby se dal do psaní filmového scénáře a slíbí mu, že bude financovat jeho natočení. Očekává, že se mu Tomáš nebude plést do jeho slibně se rozvíjejícího se vztahu s Martinou. Dochází však k nečekanému rozuzlení...

Příběh režiséra, jenž zoufale hledá cestu ze slepé životní uličky, naznačuje jistou autobiografičnost nejen křestním jménem hlavního hrdiny, ale do značné míry kopíruje i Vorlovy názory na českou současnost a rozvíjí jeho utkvělá témata. Přes všechny své kvality, výjimečný myšlenkový přesah a vnitřní upřímnost vyznívá Vorlovo hledání životní a tvůrčí autenticity poněkud uměle - lze mu minimálně vytknout stylovou nevyváženost, místy i tezovistost a přebytečnou ornamentálnost.

Tomáš Hanák ve filmu Tomáše Vorla, Kamenný most zdroj: Česká televize

Kouř (1990)
Mladý inženýr Mirek přichází na své první působiště s upřímným nadšením a zájmem o práci, což se však v bizardních poměrech naší nedávné minulosti ukáže být šokujícím výstřelkem. Mirek svým neobvykle normálním postojem vyvplá všeobecnou krizi, která vede probuzený a spravedlivě rozhořčený dav k nastolení nových pořádků, ty však v mnohém začínají připomínat pořádky staré, obrácené naruby ...

zdroj: Vorel Film

Pražská 5 (1988)
Režisér Tomáš Vorel vytvořil svůj celovečerní experimentální debut Pražská pětka se členy věhlasných pražských netradičních autorských divadel. Soubory ve filmu prezentovaly vlastní poetiku a styl prostřednictvím pěti povídek různých typů, propojených satirickým komentářem odborníka dr. Milana Šteindlera, CSc.

zdroj: Vorel Film

Staňte se fanoušky filmů režiséra Tomáše Vorla:
Fanklub Tomáš Vorel
Fanklub Instalatér z Tuchlovic
Fanklub Vejška
Fanklub Cesta do lesa
Fanklub Ulovit miliardáře
Fanklub Gympl
Fanklub Skřítek
Fanklub Cesta z města
Fanklub Kamenný most
Fanklub Kouř
Fanklub Pražská 5

Zatím bez komentáře, buďte první!