RECENZE: Ben Cristovao se řídí nejčerstvějšími popovými trendy
zdroj: iREPORT.cz

10. 4. 2014 – 8:00 | Magazín | Redakce Osobnosti.cz | Diskuze:

Ben Cristovao pracoval na třetí desce poměrně dlouho. Oproti starší tvorbě vsadil víc na češtinu a také si pozval několik hostů. Ti známější pocházejí ze Slovenska a zřejmě i kvůli vzniku části alba na východ od řeky Moravy ho nazval Made in Czechoslovakia.

BEN CRISTOVAO
MADE IN CZECHOSLOVAKIA
Championship Music
16 trax / 58:25 min

Tracklist: Sweet Chilli, Úžasná, Bad Girl, Tělo, Postel, Instagram, Bomby, Tancuje, Mám, Money, Molly, Město, Stop, Fool, Like That

K největším Benovým přednostem patří zajímavá barva hlasu, stálý tvůrčí tým a zejména obliba v moderní popové hudbě, což je v českém prostředí stále poměrně vzácnost. Deska přináší několik současných odnoží R&B včetně trapu, který je aktuálně nejvíce trendy. Co mu lze naopak vyčíst, je jeho stále nedokonalá výslovnost, jež trhá uši především v česky zpívaných písničkách. Nikterak ovšem nevadí diletantský přístup k textařině. Nedodržování rýmů, špatné zacházení s přízvukem v češtině a další nešvary jen dokreslují charakter "postpostmoderní" doby, ve které žijeme.

Made in Czechoslovakia je plné urban music a Benovy texty jsou reálnou mluvou dospívajících ve městech. Pro ně je deska určena především a tomu jsou přizpůsobena i témata. Zpěvák se ve svých skladbách věnuje převážně holkám a vztahům. Poměrně vtipně se s tím vyrovnal v tracku Instagram, v němž na jeden vztah pohlíží jako na upravené fotky v mobilní aplikaci. Některé obraty mohou tuzemskému posluchači znít poměrně vulgárně (a když na chvíli nemůžu dál / lehnu na záda jako král / a zespoda koukám na tebe / zespoda nakládám tě do nebe), ale zaoceánský pop je podobných - a často ještě mnohem peprnějších - vět plný.

Oproti předešlému disku Benny Cristo vsadil zpěvák po hudební stránce mnohem více na minimalismus. V pomalejších rytmech si víc hraje s tempem a melodiemi. V nových skladbách lze slyšet i další progres, kterým prošel - už se tolik neschovává za autotune a v některých písních (Bad Girl, Tělo) dokonce jeho hlas souzní s akustickými nástroji.

Desce poněkud škodí nadměrná délka. Ben sice závěrečnými skladbami dokazuje, že má přesah a že se zajímá i o jiné styly černé muziky, ale tyto kousky nemají sílu písní z první poloviny alba. Dlouhodobější poslech pak nudí zejména díky podobné tématice písní a hlavně poměrně omezenému rozsahu zpěvákova vokálu. S tím ale Ben bojuje relativně účinnými zbraněmi - zpěv obohacuje rapem a množstvím hostů, mezi kterými excelují slovenští rappeři Ego a Supa. Funguje také vtip, například sampl z Egova tracku Molly - v češtině využitý jako slovo malý, pomáhá posluchačům udržet pozornost.

Ben Cristovao se třetí deskou definitivně vymanil ze škatulky SuperStar a stal se regulérním zástupcem československé popmusic. V mnohém ji převyšuje, v mnohém stále zaostává. Asi nikdo jiný nemá takový kontakt se současnou moderní muzikou jako on a nikdo tady nedře právě tak jako on, přesto si nelze nevšimnout limitů, které ho svazují. Zpěvákovi je však teprve šestadvacet a má mnoho času se zlepšovat. Ben Cristovao je v českém rybníčku princem popu, ve světovém oceánu by však zapadl, stejně jako 99 % našich interpretů.

BEST TRAX: Bomby, Instagram, Bad Girl
ZKUS TAKY: Kontrafakt - Navždy, Delik - Sloboda, Dara Rolins - Stereo

Odkaz na hudební novinky iREPORT zdroj: iREPORT.cz