Lunák: Po natočení Alose Nebela se mi změnil svět
28. 10. 2011 – 2:10 | Magazín | red | Diskuze:
Režisér Tomáš Luňák si teprve zvyká na úspěch svého filmu Alois Nebel, který uvedl v úterý večer na Londýnském filmovém festivalu. Stejně jako účast na prestižních festivalech ho ale těší, že film obrátil pozornost mnoha lidí na Jeseníky, kde se děj z velké části odehrává.
Podle Luňáka by mělo být do konce roku jasno, zda bude snímek nominovaný i na Oscara za animovaný film.
"Ještě moc nevím, co se děje. Jsem pořád s filmem někde na cestách a neměl jsem čas si ty věci pořádně uvědomit," řekl Luňák ČTK. "Čekám, až mi to doběhne," dodal s tím, že film byl dokončen teprve těsně před uvedením na festivalu v Benátkách začátkem září.
"Byli jsme přijatí do Benátek, ale ještě jsme neměli film hotový a dodělávali jsme ho před projekcí," uvedl Luňák o snímku natočeném podle známého komiksu Jaroslava Rudiše a Jaromíra 99. "Vyráběli jsme film sice dlouho, ale hodně věcí se sešlo až těsně před koncem, takže sám v sobě si to ještě musím poskládat."
Alois Nebel je navržen za ČR na Oscara pro nejlepší neanglicky mluvený film a jeho tvůrci usilují i o to, aby získal nominaci pro celovečerní animovaný film. Podle Luňáka by mělo být jasno do konce roku. "Poslali jsme odpovědi na dotazy akademie vysvětlující technologii a právě dnes byla projekce pro členy akademie, tak se uvidí," řekl. Do konce října by měla akademie určit, zda je Alois Nebel skutečně animovaný film a definitivně by se mělo rozhodnout do konce roku.
Alois Nebel je natočen technikou rotoskopie kombinující hraný a kreslený film, kterou autoři filmu použili v ČR vůbec poprvé. "Šlo o to, aby film co nejvíc připomínal komiks, a proto jsme se rozhodli pro rotoskopii," uvedl Luňák.
Film v mnoha směrech připomíná oceňovaný izraelský film Valčík s Bašírem, který je natočen poněkud odlišnou technikou flashové animace, jež méně využívá skutečných herců. "Dost jsme se učili z filmu (amerického režiséra) Richarda Linklatera Temný obraz s Keanu Reevesem a Winonou Ryderovou, i když jim pomáhal při animaci software," uvedl Luňák. O Valčíku s Bašírem se tvůrci filmu dozvěděli, až když začali natáčet.
Jedním z dalších příjemných překvapení kolem Aloise Nebela je podle Luňáka úspěch, který titulní písnička přinesla Václavu Neckářovi. "Ta písnička je nahraná už rok. Chtěli jsme, aby tam byli lidi, kteří mohli v té době zaznít z rádia. Také jsme chtěli, aby to nebyly autentické, ale nově vytvořené písničky. A chtěli jsme někoho, kdo by k filmu měl další vazby - a tady je jasná vazba na Ostře sledované vlaky," řekl Luňák v souvislosti s oscarovým filmem, ve kterém hrál Neckář hlavní roli. "Zapadal nám do toho, byla to první volba a jsem šťastní, že se to takhle podařilo," řekl režisér.
Podle něj je Alois Nebel i příběhem Jeseníků. "Snažili jsme se tomu kraji, který byl velice zkoušený, něco vrátit. A teď se mi ozývá spousta lidí, kteří mají chuť se tam podívat. V některých směrech je to větší satisfakce než tyto festivaly," řekl Luňák.
Hájil také pomalejší tempo filmu, které někteří lidé kritizovali. "Byl to záměr. Snažili jsme se přizpůsobit době, o které vyprávíme a která byla pomalejší. Také jsme se snažili tempo filmu přizpůsobit vnímání hlavní postavy, která ne všechno vidí jasně," uvedl režisér o snímku, jenž se odehrává kolem roku 1989 a v retrospektivních pasážích se vrací k odsunu němců po druhé světové válce.