Filmové premiéry: Proplétání časových linií a nebezpečná výprava odvážné dívky
zdroj: Cinemart

Filmové premiéry: Proplétání časových linií a nebezpečná výprava odvážné dívky

23. 11. 2016 – 10:00 | Magazín | Redakce Osobnosti.cz | Diskuze:

Nebojácná dospívající dívka na nebezpečné cestě, příběh knihy ovlivňující reálný život hlavní postavy a vztah mezi uměním a mocí na pozadí druhé světové války. Ve 47. týdnu tohoto roku čekají české diváky 3 filmové premiéry, digitálně restaurovaný film z 60. let a dokumentární snímek Heleny Všetečkové.

Odvážná Vaiana: Legenda o konci světa
Před třemi tisíci lety se po nekonečných vodách Tichého oceánu plavili prastaří mořeplavci a objevovali ostrovy Oceánie. Pak ale na celé tisíciletí jejich plavby ustaly. A nikdo neví proč.

Walt Disney Animation Studios uvedou struhující počítačově animovaný film Odvážná Vaiana: Legenda o konci světa o nebojácné dospívající dívce, která se vydává na nebezpečnou cestu, aby zachránila svůj lid. Cestou potkává Vaiana (v původním znění Auli’i Cravalho) kdysi mocného poloboha Mauiho (v původním znění Dwayne Johnson), který jí pomůže stát se zkušenou mořeplavkyní. Společně se plaví přes širý oceán a zažívají nebezpečná a úžasná dobrodružství, například setkání s obřími mořskými monstry, ze kterých leckdy uniknou jen o vlásek. Na konci cesty Vaiana splní úkol svých předků a najde to, co vždycky hledala: sama sebe.

zdroj: Falcon

Noční zvířata
Režisér Tom Ford natočil film, jehož příběh se odehrává ve dvou rovinách. V jedné sledujeme Suzan (Amy Adams) a jejího bývalého muže, spisovatele Tonyho (Jake Gyllenhaal), který jí přinesl svůj nový rukopis, aby si jej přečetla. V druhé rovině se odehrává příběh této knihy, jejíž děj začíná postupně ovlivňovat Suzanin život.

Noci Nočních zvířat, tedy chronických nespavců, bývají osamělé, temné a nekonečně dlouhé. Tom Ford o jednom exempláři tohoto druhu natočil výjimečný film, který je šokující, krutý a velmi intenzívní. Zkoumá onu tenkou a neviditelnou hranici, jež vede mezi láskou a nenávistí, po které občas přecházíme všichni, a dělá to tak, až z toho mrazí v zádech. Velmi zdatně mu přitom sekunduje skvělé herecké obsazení v čele s Amy Adams a Jakem Gyllenhaalem.

Susan Morrow (Amy Adams) má všechno, po čem vždy toužila, a přesto se ocitla v životní pasti. Kurátorka galerie moderního umění se snaží svou vnitřní prázdnotu zaplňovat vystavováním šokujících exponátů a po nocích bdí v prázdné zlaté kleci v luxusním domě v L. A., ze kterého asi i před ní nápadně často utíká její partner. Rukopis románu Noční zvířata, který napsal její bývalý manžel Edward (Jake Gyllenhaal) by mohl být dokonalým lékem na nespavost. Kdyby nebyl jeho příběh tak zneklidňující…

Jeho hlavním hrdinou je Tony (také Jake Gyllenhaal). Spokojený chlap ve středním věku vezme ženu a dospívající dceru na rodinnou dovolenou do Nového Mexika, kterou však přetne náhodné noční setkání s trojicí násilníků na opuštěné texaské dálnici. Tony nemá proti přesile sebemenší šanci a nedokáže tak zabránit únosu svých blízkých. Další den se s pomocí cynického detektiva (Michael Shannon) vydává po stopách zločinců, ale šance na záchranu ženy a dcery je, zdá se, mizivá.

Daleko od tohoto dramatu, ve spícím L. A., si čím dál vyděšenější Susan při jeho čtení uvědomuje, že krutý text je paralelou k jejímu vztahu s bývalým mužem. Že je neobvyklou pomstou za to, jak strašně mu kdysi ublížila.

zdroj: Cinemart

Frankofonie
Na pozadí druhé světové války (resp. německé okupace Francie) zkoumá režisér Alexandr Sokurov vztah mezi uměním a mocí a ptá se, co nám kultura říká o nás samých. Jeho historický filmový esej je nekonvenční procházkou pařížským muzeem Louvre, kterým diváka provádí Napoleon a Marianne coby alegorický symbol Francouzské republiky. Louvre tu vedle ředitele M. Jacquese Jaujarda a kunsthistorika Metternicha funguje jako třetí hlavní postava – jako úchvatná kulisa i nejvýznamnější úložiště světové kultury.

zdroj: Film Europe

Intimní osvětlení
Jeden z významných snímků tzv. nové české vlny 60.let, který byl zařazen mezi desítku nejlepších domácích filmů všech dob. Celovečerní debut scénáristy a režiséra Ivana Passera je současně jeho jediným dlouhometrážním filmem, který natočil v tehdejším Československu. V této osobité smutné komedii se na malém městě po deseti letech setkávají dva spolužáci - hudebníci: jeden je členem oblastního symfonického orchestru, druhý to dotáhl na ředitele městské hudební školy, staví rodinnou vilku a hraje na pohřbech...

Na námětu a scénáři s Passerem spolupracovali Jaroslav Papoušek a Václav Šašek. Hlavní role zde vytvořili Karel Blažek a Zdeněk Bezušek, dále hrají mj. Věra Křesadlová a Jan Vostrčil (Černý Petr, Hoří,má panenko, Svatba jako řemen). V 70. a 80.letech musel tento snímek "odpočívat" v trezoru... Tento příběh obyčejných českých lidiček se odehrává na malém městě, kam přijíždí jako sólista na koncert amatérského symfonického orchestru bývalý spolužák ředitele místní hudební školy Karla Bambase. Na příhodách několika hodin jsou konfrontovány osudy těchto dvou konzervatoristů, kteří se setkávají po deseti letech. Jeden z nich má kariéru a krásnou přítelkyni, druhý hraje na pohřbech, staví dům, pěstuje angrešt a vychovává děti. Řeklo by se o ničem, že? Nicméně je to biják s velkým B, který představuje jediný český snímek Ivana Passera, který později natočil mnoho velkých filmů v zahraničí.

zdroj: NFA

Všichni mají pravdu? Karel Floss a ti druzí.
Multiportrét vývoje českého polistopadového myšlení prostřednictvím telefonátu bratrů Flossových o dopisu, který zamýšlejí napsat papeži. Moderní ideje Karla Flosse o bohu, pravdě i politice obkružují výroky zastánců světového levicového myšlení, jakými jsou Alain Badiou, Slavoj Žižek, nebo Noam Chomský s jejich výtkami našeho politického vývoje, ale i figury křesťanských církví, umění a politiky od 90. let do současnosti až po zástupce českých národovců. Vzniká jakési audiovizuální koryto, kterým proudí kanalizovaný hněv národa, připomínajícího dítě, které se učí myslet a neví, k čemu se vztáhnout dřív – protože v jistém smyslu mají všichni trochu pravdu. Film Heleny Všetečkové natočený ve spolupráci s Helenou Papírníkovou staví na významových kontrapunktech, spojování vysokých idejí s nízkými emocemi, situačním humoru a neregulovatelných obavách. Jak řekl Hauser s Bělohradským, ten film reflektuje náš stav a vlastně může donekonečna pokračovat. Badiouvy myšlenky o tom, co je to to pravda a jak ji zažíváme, stojí proti výrokům, které napříč společností volají po referendu. Nejlépe nakonec vše vystihují slova Karla Flosse použitá přímo z Bible: „Nebudete-li jako děti...".

zdroj: Background Films

Nevíte, která kina ve vašem okolí vysílají premiérové snímky tohoto týdne? Mrkněte na Dokina.cz:
Kam zajít na Odvážná Vaiana: Legenda o konci světa?
Kam zajít na Noční zvířata?
Kam zajít na Frankofonie?
Kam zajít na Intimní osvětlení?
Kam zajít na Všichni mají pravdu? Karel Floss a ti druzí.?

Staňte se fanoušky premiérových filmů:
Fanklub Odvážná Vaiana: Legenda o konci světa
Fanklub Noční zvířata
Fanklub Frankofonie
Fanklub Intimní osvětlení
Fanklub Všichni mají pravdu? Karel Floss a ti druzí.

Zatím bez komentáře, buďte první!