zavřít

6 filmů natočených z prvního pohledu

- Magazín autor: Redakce Osobnosti.cz

Jeden z nejoriginálnějších a nejvíce nebezpečných filmů historie - právě tímto titulem se pyšní akční snímek Hardcore Henry, který tento týden míří do kin! Celá jeho stopáž je totiž jako střílečka natočena z pohledu první osoby. Výsledek už podle trailerů působí notně zajímavě, přesto není Hardcore Henry prvním filmem podobného ranku. Čtěte, jak se o totéž snažili režiséři v minulosti, a proč jejich výsledky nevzbudily podobnou pozornost!

Lady in the Lake
Ačkoliv nebyla noirovka Lady in the Lake z roku 1947 úplně prvním filmem, který se pokusil vytvořit scény z pohledu očí jedné z postav – tento titul zřejmě patří kriminálce The Firebird z roku 1934 – na svou dobu šlo o nečekaně pokrokový kousek. Nemlich celý snímek pojednávající o standardním případu soukromého detektiva, byl totiž natočen právě očima ústředního vyšetřovatele. Studio MGM mělo za to, že vytváří největší revoluci od příchodu mluveného filmu – dobová technika však nebyla sto nabídnout zcela pohlcující zážitek. Byť tehdejší diváci nebyli na něco podobného připraveni a film neuspěl, konkurenční studio Warner Bros. zkusilo natočit o půl roku po premiéře Lady in the Lake podobný snímek Dark Passage, avšak prakticky se stejným výsledkem.

Robert Montgomery a Audrey Totter ve filmu Lady in the Lake

The Connection
Kamera identická s očima protagonisty se znovu pokusila prorazit o 14 let později v experimentálním filmu The Connection – a tentokrát si připsala jiný rekord. The Connection byl totiž prvním nebo jedním z prvních „found footage“ filmů. 40 let před příchodem Záhady Blair Witch tvrdil, že jde o autentický záznam dokumentárního kameramana J. J. Burdena před tím, než tento zmizel. Režisérka Shirley Clarke během celovečeráku sice zajímavě provedla diváky prostředím drogových doupat a musela přitom zápolit i s filmovými cenzory, ve finále ovšem snímek zapadl a prodělal.

Spojka (The Connection, 1962)

The Message
Další významnější pokus tohoto ranku pak nečekaně dorazil v roce 1976 z arabských zemí. The Message, v originále Ar-Risalah, popisoval příběh proroka Mohameda. Snímek způsobil menší rozepři mezi muslimskými státy - egyptští duchovní, Muammar Kaddáfí či marocký král mu vyjádřili podporu, saudskoarabští kleciri zase nikoliv - z hlediska historie kamery z pohledu první osoby je však zajímavější, že některé zdejší scény jsou snímané z pohledu různých individuálních postav příběhu, byť většina snímku je natočena „klasicky“. Tzv. POV kamera sice rozhodně není vynázelem The Message, objevuje se tu však velmi prominentně.

Tuto kombinaci křížící pohled první osoby s tradiční kamerou ve většině zbylých scén dnes s úspěchem využívá celá řada jiných filmů jako Act of Valor, Doom či Amazing Spider-Man. Není nutno se dlouze zamýšlet proč – kříží totiž v sobě „wow“ efekt limitovaného počtu scén z pohledu první osoby, aniž by zároveň zcizovala diváka stejným stylem ve zbytku filmu jako Hardcore Henry a další podobné snímky.

 

Ar-Risalah (The Message, 1976)

Záhada Blair Witch
Nehledě na průkopníky však lavinu filmu natáčených z pohledu první osoby nakopla až Záhada Blair Witch z roku 1999. Fenomenálně výdělečný snímek totiž především přišel v éře, kdy digitální kamery již umožňovaly jak uvěřit „autentickému“ původu materiálu, tak jeho rozšíření napomohl internet ve svém rozpuku. Blair Witch sice není kdovíjaký hororový počin, v konkurenci mnoha podprůměrných found footage filmů, je však stále notně kovatelný i dnes!

Záhada Blair Witch

Ruská archa
Nová doba však neznamenala, že by filmaři zanevřeli na touhu experimentovat. Pravděpodobně nejznámějším uměleckým filmem využívajícím metodu z poslední doby je notorická Ruská archa. Snímek z roku 2002 je svého druhu historickým dramatem natáčeným v Zimním paláci, více než pro zápletku však sbíral ceny za natočení v jediném, kontinuálním 96 minut dlouhém záběru z pohledu francouzského šlechtice.

Ruská archa

Monstrum
Zřejmě vyvrcholením found footage filmů byl snímek Monstrum z roku 2008, v němž dospěla evoluce žánru „natáčení katastrofy“ do logického závěru. Namísto lesů Blair Witch tu máme bortící se New York, v němž se akce prakticky nezastaví. I po Monstru sice čas od času vznikaly zajímavé pokusy – pomineme-li hrůzostrašnou sérii Paranormal Activity, pak naposledy zřejmě pozoruhodná superhrdinská Kronika z roku 2012 – nikdy více však producenti nesvěřili filmu natáčeném z pohledu první osoby tak velký rozpočet (byť v kontextu blockbusterů stále titěrný) a kampaň jako u Monstra.

Monstrum (Cloverfield)

Dost možná, se však nápad s filmem z pohledu první osoby – tentokrát nikoliv nutně její kamery, nýbrž skutečně očí postavy – dočká další renesance po Hardcore Henry. Na to, aby totiž tato idea zmizela, koluje filmovým světem už příliš dlouho!


Osobnosti a filmy v článku