3 vysněné projekty slavných filmařů, jež skončily katastrofou
27. 12. 2016 – 10:00 | Magazín | Redakce Osobnosti.cz | Diskuze:
Dlouho vyhlížený projekt Michaela Fassbendera jménem Assassin's Creed se tento čtvrtek 29. 12. konečně dostává do kin! Film podle stejnojmenné videoherní série už měl na kahánku – tak to ovšem u velkých filmařských idejí chodí často. A tím hůře, že ne vždy se vysněné filmy dočkají šťastného konce.
3. Bojiště Země
Tvůrce: John Travolta
Začneme zhurta, i tak špatný biják jako Bojiště Země však začínal jako vysněný projekt zakladatele scientologie L. Rona Hubbarda a jeho následovníka Johna Travolty. Tisícistránkový román o tom, jak Zemi obsadili dredatí mimozemšťané, jež porazili hnutí odporu s využitím tisíc let starých stíhaček, se ve filmové verzi proslavil zejména nonsencuálním dějem, děsivou kamerou a legračními maskami. Výjimečně špatný film, jež se často umisťuje mezi nejhoršími bijáky historie, však začal s daleko většími ambicemi.
Počátek předprodukce sahá až do 80. let, kdy byl Travolta velké jméno a scientologii prakticky nikdo neznal, na nakopnutí vstříc natáčení však došlo až po veleslavné premiéře Pulp Fiction. Přesto trvalo dalších pět let a desítky milionů dolarů, než Travolta s podporou malé produkční společnosti Francise Pictures získal kritické zdroje a snímek se dočkal vytvoření. Výsledek? Snímek drahý 73 milionů dolarů (plus další desítky milionů do marketingu) v USA utržil pěkných 21 milionů, dalších 8 milionů přiteklo ze zahraničí. Vzhledem k tomu, že kinotržby se obvykle dělí dvěma (část si nechávají kina), lze tak při pohledu na účetní knihy konstatovat, že diváci Travoltovo nadšení evidentně nesdíleli.
zdroj: Archiv
2. Muž, který zabil Dona Quijota
Vysněný projekt ještě nemusí nutně znamenat totéž co úspěšný projekt. Pokud snímek tohoto názvu neznáte, není to vaší nevzdělaností - Muž, který zabil Gona Quijota je snovým projektem Terryho Gilliama, režiséra 12 opic či Brasil, na němž pracoval v 90. letech na 10 let. Adaptace Cervantesova románu byla nejprve odmítnuta Hollywoodem, jen aby Gilliam vybral nezbytné finance v Evropě. V hlavní roli měl být mimo jiné Johnny Depp na vrcholu své kariéry. Samotné natáčení však bylo doslova noční můrou - jeden z klíčových herců onemocněl, kostyméři nestíhají, štáb s mezinárodním složením má problémy s komunikací. Vše z toho by mohly být jen porodní bolestí každého velkého filmu - kdyby Gilliam nakonec svého Muže, který zabil Dona Quijota dodělal.
Série pohrom přírodních i produkčních, ruku v ruce s Gilliamovým pověstným chaotismem, nakonec zazdily celé natáčení, jež skončilo doslova donquijotovským fiaskem. Co zbylo, je dokument z natáčení, jež vyšel v roce 2002-2004 jako separátní film pod názvem Ztracen v La Mancha. Na dlouhé roky se zdálo, že je tím příběhu konec - Gilliam však letos oznámil, že se v 76 letech znovu pouští do dalšího pokusu natočení Muže, který zabil Dona Quijota, přičemž nynějším datem premiéry je rok 2017.
zdroj: Archiv
1. Duna
Tvůrce: David Lynch
Diváci a kritici se vlastně dodnes nemohou úplně rozhodnout, jestli je Duna od Davida Lynche, film dobrý, anebo špatný. Epické sci-fi s fantasy prvky, jež ve své knižní předloze inspirovalo i Hvězdné války, rozhodně není snadné nafilmovat - zvláště pokud se filmař snaží vyhnout srovnání právě s dílem George Lucase. Duna je zatížená na eugeniku, její politické vztahy jsou zvrácenější a bizarnější než monarchie Hry o trůny a ničemu nepomáhá ani věčný tvůrčí oříšek, jak udělat monstra známá jako píseční červové tak, aby nebezpečně nepřipomínala jistou prostřední část mužského těla.
Tak či onak, bizarní realita Duny to měla při svém převodu do filmové doby těžké odjakživa. Nejprve se o ní na přelomu 60. a 70. let zajímala produkce, do níž se řadil i Salvator Dali nebo Mick Jagger, jež měl hrát hlavní roli. Když ji došly peníze, na její místo skoro nastoupil Ridley Scott, jen aby nakonec namísto Duny natočil Blade Runnera. Z nějakého důvodu nakonec proto producenty napadlo oslovit Davida Lynche, slavného tvůrce surrealistických filmů. Jeho verze zaměstnala 2000 pracovníků stavících kulisy a vyznačovala se rekordním rozpočtem - bylo to ostatně jen pár let po premiéře Hvězdných válek a vesmír byl nový velký hit. Aby toho nebylo málo, postprodukce zřejmě značnou část Lynchova filmu přestříhala, takže výsledek byl nakonec stejně zmatený jako i samotné výdělky.
zdroj: Archiv