zavřít

Ladislav Smoljak, jeden z otců Járy Cimrmana, by oslavil 85. narozeniny


Ladislav Smoljak, který by dnes oslavil své 85. narozeniny, vystudoval Vysokou školu pedagogickou v Praze. V roce 1967 spoluzakládal se Zdeňkem Svěrákem a dalšími Divadlo Járy Cimrmana, které uvedlo v jeho režii třináct her. Scenáristicky se podílel např. na filmech Jáchyme, hoď ho do stroje (1974), Na samotě u lesa (1976), Marečku, podejte mi pero (1976), režíroval Kulový blesk (1978), Vrchní, prchni (1980), Nejistá sezóna (1987) a další. Pojďme se dnes podívat na některé z jeho filmových počinů, ve kterých se většinou objevil v jedné z vedlejších rolí.

zdroj: Archiv

Jáchyme, hoď ho do stroje! (1974, role: Tuček)
Komedii Jáchyme, hoď ho do stroje! natočil podle námětu Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka Oldřich Lipský. Hlavním hrdinou příběhu je nesmělý mládenec František, který uvěří tomu, že bude mít zaručený úspěch v životě, bude-li se řídit kondiciogramem, výpočetním strojem sestaveným přehledem svých šťastných i kritických dní. Až po mnoha letech se dozví, že kondiciogramy, podle kterých žil, byly určeny jeho jmenovci.

Marečku, podejte mi pero! (1976, role: vedoucí servisu Karfík)
Jiří Kroupa, mistr v továrně na zemědělské stroje, by mohl povýšit - musel by ovšem vystudovat večerní průmyslovku. Pan Kroupa se tomu vehementně brání, nakonec však podlehne naléhání členů dílenského výboru a na školu se dá zapsat. Stejný vzdělávací ústav navštěvuje i jeho syn, přes den dokonce sedává v téže lavici. Náhle se ukazuje, že tatínek má mnohem horší prospěch než jeho ratolest. Dokáže si rodič napravit reputaci a obstát před profesory i spolužáky?

Na samotě u lesa (1976, role: Radim Zvon)
Manželé Lavičkovi, půvabně ztvárnění Danielou Kolářovou a Zdeňkem Svěrákem, jsou sváděni touhou po získání chalupy dědy Komárka, kterou však majitel, jak se zdá, jen tak neopustí. Vše nakonec vyřeší jejich děti, které si starého Komárka zamilují a začnou ho považovat za svého skutečného dědu. Autoři komedie Na samotě u lesa Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak humornou formou popisují různé typy tzv. chalupářů.

Kulový blesk (1978, role: Ing. Severín)
Připravit, zorganizovat a provést výměnu dvanácti bytů je dílo hodné mistra. Tím ovšem dr. Radosta, jehož excelentně ztvárnil Rudolf Hrušínský, také je. Náhlé těžkosti a komplikace řeší s grácií za pochodu a pro jistotu, aby se v den D všechno povedlo, provede malou generální zkoušku, která odhalí mnohé. Objeví se rovněž drobné problémy, způsobené např. svatbou objednanou na nevhodný termín nebo váháním některých účastníků akce. Zmatek, jenž málem zhatí celou operaci, vyvolá noční cvičení, vyhlášené opilým psychologem Knotkem...  Kulový blesk je další úspěšnou komedií z dílny autorů Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka.

Trhák (1980, role: režisér Sváťa Kohoutek)
Panu Jíšovi se podařilo udat na Barrandově svůj první scénář. Už ve fázi přípravných prací s hrůzou zjišťuje, že filmaři naprosto obešli jeho záměr - místo sondy do života současné vesnice připravují velkolepou hudební show, o níž jsou přesvědčeni, že bude divácký trhák. Hned první záběry hovoří za mnohé. Do obce Lipovec přijíždí elegán, kterého všichni místní funkcionáři i prostí občané vítají zpěvem a tancem, neboť tento kýžený odborník jim má svými progresivními metodami pomoci zvýšit hektarové výnosy. Natáčení pokračuje v podobném duchu a novopečený scenárista se nestačí divit...

Vrchní, prchni (1981, role: psovod)
Knikupec Dalibor Vrána věru nemá lehké žití. Líbí se ženám, a ty se zase líbí jemu, a protože je Dalibor mužem činu, značnou část jeho poctivě nabytého výdělku polknou alimenty. Svou svízelnou finanční situaci se rozhodne vylepšit způsobem zcela originálním. Využije toho, že si jej lidé v restauracích často pletou s číšníkem a začne inkasovat. Netrvá dlouho a stane se nepolapitelným fantomem pražských (a později i mimopražských) restaurací, postrachem liknavých číšníků. Je stále odvážnější a úspěšně se mu daří před manželkou i okolím maskovat zdroj příjmů tvrzením, že si vydělává v nočních podnicích hrou na housle. V Karlových Varech se mu podaří husarský kousek, když zorganizuje honičku místních číšníků sám na sebe. Jenže jak se říká, tak dlouho se chodí pro vodu, až...

Jára Cimrman ležící, spící (1983, role: c. k. policajt u Moře v Praze)
V několika epizodách z Cimrmanova bohatého života se nám představuje fiktivní postava všestranného génia naší minulosti, vzešlého z pera Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka.

Járovi rodiče mu až do jeho šestnácti let tvrdili, že je děvče, to aby donosil šatstvo posvé starší sestře. Když vyšlo najevo že je muž, byl vyloučen z prestižní pražské dívčí školy Minerva ve Vodičkově ulici, kde studoval. Málokdo ví, že právě on dal finální podobu Eifellovy věže. Se svými vlastními vynálezy však neměl úspěch.

Rozpuštěný a vypuštěný (1984, role: listonoš)
Komediální detektivní příběh z c. k. mocnářství Rozpuštěný a vypuštěný byl natočen podle cimrmanovské hry Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka - Vražda v salónním coupé. Do galerie českých filmových detektivů přibývá svérázná osobnost, jež v sobě nese všechny znaky humoru svých tvůrců. Policejní inspektor Trachta s pomocí nezkušeného praktikanta Hlaváčka pátrá po záhadně zmizelém továrníku Bierhanzlovi, výrobci masti pro růst vlasů. Díky podivuhodné logice i díky neuvěřitelně rafinovaným vynálezům případ zdárně vyřeší, i když se musí potýkat s nepřízní svých nadřízených.

Nejistá sezóna (1987, role: Kydal)
S humorem, satirickou příchutí i s nádechem nostalgie líčí tato hořká komedie peripetie malého divadelního souboru (Divadla starých forem), který má sice úspěch u publika, ale zároveň i stálé potíže s nadřízenými orgány. Zachycuje usídlování divadla na nové "štaci" v nevyhovujícím sále periferního kulturního domu, průběh zkoušek nové hry i její premiéru, ale také epizody ze zákulisí. Značný prostor tu mají ukázky z her repertoáru Divadla Járy Cimrmana (Němý Bobeš, Akt, Dlouhý, Široký a Krátkozraký, Dobytí Severního pólu, Cimrman v říši hudby, Vizionář), ačkoli tu jméno fiktivního slavného génia ani jednou nepadne. Film vychází ze skutečných situací, není v něm (kromě her) nic vymyšleného. Odehrává se celý v prostorách kulturního domu a jeho těsném okolí. Hlavném dějištěm je pak stísněné zákulisí, kam ovšem doléhají i ozvuky všedních starostí protagonistů.

Kolja (1996, role: Houdek)
Laskavá komedie o muži, který se domníval, že už nemůže být hůře a netušil, že právě prožívá nejkrásnější chvíle svého života. Františkovi už prošedivěly vousy. Kolja ještě nedosáhl školního věku a setkali se díky tragikomické životní situaci. Ti dva zůstali nakonec sami.Starý mládenec a kluk, kteří si navzájem nerozumějí a to ve všech směrech. Čeká je dlouhá a složitá cesta za úsměvem a láskou...

Staňte se fanoušky Ladislava Smoljaka a jeho filmů:    
Fanklub Ladislava Smoljaka
Fanklub Jáchyme, hoď ho do stroje!
Fanklub Marečku, podejte mi pero!
Fanklub Na samotě u lesa
Fanklub Kulový blesk
Fanklub Trhák
Fanklub Vrchní, prchni
Fanklub Jára Cimrman ležící, spící
Fanklub Rozpuštěný a vypuštěný
Fanklub Nejistá sezóna
Fanklub Kolja