zavřít

5 špatných filmů, které mohly být původně dobré


Prometheus byl jenom betaverze – od tohoto čtvrtka 18. 5. je k vidění nový film Ridleyho Scotta jménem Vetřelec: Covenant! Pokračování Promethea a prequel k prvnímu Vetřelci má co napravovat – Scott má pošramocenou pověst právě po svém Prometheovi. Tomu přitom chybělo málo, aby se mohl do filmové historie zapsat pozitivně. Stejně jako dalším filmům z našeho seznamu stačilo, kdyby se na nich změnila jediná věc či byla dodržena původní vize.

zdroj: Cinemart

5) Star Wars: Návrat Jediho

Jenom málo fanoušků původních Hvězdných válek by asi třetí film klasické trilogie, Návrat Jediho, označilo za povedený biják. Kouzlo jedničky a temnost dvojky byly ty tam, a pachuť z Návratu Jediho smázla snad až všeobecně kritizovanější prequelová trilogie o víc jak dekádu později.

Návrat Jediho přitom původně vůbec nemusel být za ostudu - úplně by stačilo, kdyby film původně režíroval Steven Spielberg, jak bylo původně v plánu. V roce 1982 byl Spielberg na vrcholu sil a dštil kolem sebe nejlepší filmy své dráhy v čele s díly Indiana Jonese! Důvod, proč na to nakonec nedošlo? Dětinský spor mezi Georgem Lucasem a Directors Guild of America o úvodní titulky, který Lucase přiměl opustit její řady, zatímco Spielberg se k takovému kroku neodhodlal.

Star Wars: Epizoda VI - Návrat Jediho

4) Vetřelec: Vzkříšení

Ani skokem do roztaveného železa se Ellen Ripleyová nezbavila noční můry jménem Vetřelec. S pověstnou hollywoodskou touhou vytěžit populární látku a absurdum její postavu scénář Vetřelce: Vzkříšení naklonoval a nechal znovu prožít mimozemskou infestaci kosmického plavidla. Výsledek nebyl... přijat nejlépe a jedním z důvodů byla seriózní režie z dílny Jean-Pierre Jeuneta.

Ironií osudu však režisér pozdější, brilantně nadsazené Amélie z Montmartru, mohl natočit výrazně lepší výsledek – stačilo by, kdyby se chopil scénáře Josse Whedona s nadsázkou. Právě tak totiž scénář Joss Whedon původně napsal – jak je znát z jeho pozdějšího seriálu Firefly. Jeunet ovšem tento přístup nerozeznal a nenechal si namluvit potřebu odlehčenějšího přístupu.

Vetřelec: Vzkříšení

3) X-Men: Poslední vzdor

Vrchol původní x-menní trilogie divákům nabídl nemasné, neslané pochutiny ve formě jalové zápletky o návratu Jean Grey jako apokalyptické bytosti… která toliko způsobí jedno tornádo a trochu poničí Alcatraz. Z výsledku nebyli nadšeni ani fanoušci komiksů, ani běžní diváci.

Vtip je v tom, že původní předloha filmu, komiksová The Dark Phoenix Saga, je považována za brilantní kus kreslené zábavy, a lze ji srovnat třebas s někdejší Godzillou – entita, která kdysi byla Jean Grey, tu postupuje glóbem, demoluje města a není před ní úkrytu. Bryan Singer, režisér prvních dvou filmů, plánoval trojku původně právě takhle. Nakonec však dal přednost natočení průměrného pokračování Supermana.

X-Men: Poslední vzdor

2) Robin Hood

Vzpomínáte na Robina Hooda s Russellem Crowem? Ani my ne. Ačkoliv za ním stál Ridley Scott, jeden z nejlepších žijících režisérů, snímek publiku nabídl toliko průměrný velkofilm v němž nechybělo nic z klasických prvků tohoto fiktivního zbojníka… okořeněné navíc o finální megabitvu. Story se většině diváků vypařila z hlavy nejpozději po opuštění kina.

Původně se však tato verze Robina Hooda měla jmenovat Nottingham. Zápletka měla původně vyprávět story z pera Ethana Reiffa a Cyrus Voris o hodném šerifovi z Nottingham, který by tentokrát byl hlavním hrdinou - a šel by po krku zlému Robinu Hoodovi! Středověká detektivka měla vrcholit obléháním města, zatímco šerif zjišťuje, že Robin byl neprávem obviněn.

Robin Hood

1) Prometheus

Druhý zářez Ridleyho Scotta a jedno z největších zklamání posledních let nese jméno Prometheus. Opulentní sci-fi s překrásnou kamerou a bezduchou zápletkou se snaží tvářit, že nejde o předehru pro ságu Vetřelec, i když dává okatě najevo, že jde o předehru pro ságu Vetřelec…

Kočkopsí výsledek je o to ironičtější, že původní námět z pera Johna Spaihtse měl být čistokrevnou předehrou k prvnímu Vetřelci a vyhýbal se všem vytýkaným nelogičnostem Promethea - posádka se například v této verzi chovala chaoticky, protože o povaze mise nic nevěděla kvůli Weylandově korporátní paranoie. Ve své nekonečné moudrosti však tato verze scénáře skončila v rukou Damona Lindelofa, scénáristy Ztracených, který vše náležitě "vylepšil"...

Prometheus