4 díly definující Star Trek
zdroj: Paramount Pictures / Kimberley French

4 díly definující Star Trek

11. 8. 2016 – 11:00 | Magazín | Redakce Osobnosti.cz | Diskuze:

Do třetice se do kin vydává restartovaná značka Star Trek, tentokrát s podtitulem Do neznáma. Zatímco před sedmi lety byl rebootovaný Star Trek příjemným letním filmem, dnes po Strážcích galaxie a návratu Hvězdných válek nadšení Do neznáma trochu opadá. Fanoušci původních seriálů by navíc raději viděli návrat k duchovním kořenům – kterého si v nové trilogii mnoho neužili. Právě důraz na objevování má být ve Star Trek: Do neznámá silnější než v minulých dvou dílech, krom něj však lze kořeny značky shrnout i skrze čtyři další staré nejvýznamnější díly a filmy.

Film Star Trek VI: Neobjevená země
Poslední film s původní posádkou kapitána Kirka notně pozměnil tradiční cestovatelskou formulku. Namísto Enterprise objevující nové končiny galaxie totiž platila Neobjevená země de facto za politický thriller. Film recykloval zasazení ze studené války a ukázal sblížení Federace a Klingonů, někdejších nepřátel na život a na smrt (spíše na smrt). Lehce jalová konspirace, která se sice snažila působit jako cosi od Toma Clancyho, tak sice neučinila dostatečně, nicméně zůstává dodnes platnou ukázkou, že Star Trek rozhodně pojme více typů příběhů jiného než cestovatelského ranku.

Star Trek VI: Neobjevená země zdroj: Paramount Pictures

Epizoda The City on the Edge of Forever
Díl původního seriálu z roku 1967 si vzal na paškál téma cestování časem - zápletku o výletu do minulosti ostatně sepsal známý spisovatel Harlan Ellison. Neobešlo se to však bez kontroverze. Ellisonovy se ponejvíce nelíbily změny, které na jeho příběhu udělal tvůrce seriálu Gene Roddenberry. Šlo například o opomenutí podzápletky o členovi posádky, který byl závislý na drogách a konflikt mezi Kirkem a Spockem. Roddenberryho vize budoucnosti totiž počítala s tím, že podobné - paradoxně vůči jeho osobnosti, která se nebála ani návykových látek, ani ventilování svého ega. Celá záležitost se později dostala až k soudu, který dal Ellisonovi za pravdu. Studio Paramount ho však vyplatilo až v roce 2009.

Star Trek: The Original Series zdroj: Paramount Television

Epizoda Rejoined
Díl seriálu Hluboký vesmír devět si v roce 1995 vysloužil velkou filipiku za polibek mezi dvěma ženskými postavami. Star Trek sice platí za seriál, který původně zbrojil za liberální myšlenky - na první polibek mezi bělochem a černoškou v americké televizi došlo právě v něm - tématice homosexuality se však po dekády poněkud vyhýbal. Dokonce i v díle Rejoined ostatně nejde o "skutečný" lesbický vztah, ale jednoduše dva mimozemšťany, z nichž jeden vyměnil mužské tělo hostitele za ženské. Přesto epizoda vzbudila nemalý rozruch. Producenti dostali velké množství negativních dopisů, jistá jižanská televize scénu ve svém vysílání vystřihla. Pokud by dnes Star Trek měl dostát své dávné pověsti vize spojeného lidstva, v němž spolu spokojeně žijí lidé různé barvy a dogma je minulostí, musel by laťku posunout podstatně dále než za jednu podobnou hubičku.

Star Trek: Hluboký vesmír devět zdroj: Paramount Television

Film Star Trek IV: Cesta domů
Notně atypický byl i čtvrtý film s původní posádkou. Ve Star Treku se sice cestovalo časem velmi často, obvykle ve snaze ušetřit náklady na budování náročných kulis, teprve cesta domů si výlet do roku 1986 dala jako hlavní zápletku. Namísto patetického nebo éterického stylu pozdějších filmů a dílů však byla levná Cesta domů především komedií - dost možná šlo o nejvtipnější film ze všech. Fungovalo to a diváky se podařilo nalákat do kin právě na kontrast futuristických astronautů v dnešním špinavém světě. Víc než cokoliv jiného Cesta domů ukázala, že Star Trek funguje nejlépe, když se nebere příliš vážně.

Star Trek IV: Cesta domů zdroj: Paramount Pictures

Zatím bez komentáře, buďte první!